Ćwiczenia i sport

U nas w Polsce coraz częściej sport i ćwiczenia stają się ważnym elementem w zabiegach związanych z urodą. To dobra moda i warto jej ulec. Co zyskujemy w zamian ?  Ćwiczenia lub inne formy ruchu skutecznie  usuwają efekty zmęczenia codziennymi zajęciami. Nawet gdy wykonujemy pracę fizyczną. Ma to zbawienny wpływ na nasze ścięgna, stawy, kręgosłup. Poprawia się nasza ogólna kondycja. Dzięki temu wolniej się męczymy, poprawia się zdecydowanie ukrwienie naszego organizmu  co bardzo korzystnie wpływa na naszą skórę. Konkretnie na jej kolor, jędrność, elastyczność.  Poprawiamy naszą sylwetkę nadajemy jej zdrowy wygląd. Korzyści jest mnóstwo. To tylko część z nich. Nie mósimy mocno się w to angażować  ważne jest by to robić w miarę regularnie. Już 10 min dziennie ćwiczeń może dać zaskakujące efekty. Możemy łączyć różne formy aktywności jednego dnia rower, innego przysiady i ćwiczenia na rozciąganie, innym razem spacer a dla odważnych marszobieg. Ćwiczyć możemy wszędzie nawet  w pracy, a szczególnie w domu lub na na świeżym powietrzu. To proste, kilka przysiadów skłon. Za jakiś czas sam nasz organizm zachęci nas do czegoś więcej. Regularnie wykonywane zdziałają cuda. Najtrudniej na początku potem to przyjemność a dla wielu nawet staje się to sposobem na życie.

 

 

Dla osób zainteresowanych głębiej swoim rozwojem fizycznym jako sposobem na urodę proponujemy  fitness , który jest rodzajem gimnastyki rekreacyjnej. Początki fitnessu łączą się z wynalezieniem i rozpowszechnieniem podstawowej formy gimnastyki rekreacyjnej jaką był aerobik. Aerobiku został wymyślony w Stanach Zjednoczonych. Autorem jego  był  Cooper, w upowszechnienie tej metody ćwiczeń gimnastycznych wykonywanych w rytm muzyki była  zaangażowana w samych początkach tej mody, popularna aktorka Jane Fonda.
Wypadek w jej życiu  w 1979 roku, w trakcie kręcenia filmu pt. "Chiński syndrom" aktorka złamała nogę. Tymczasem już za dwa miesiące rozpoczynała pracę przy następnym filmie. Czasu na rehabilitację pozostało więc niewiele. Wtedy właśnie po raz pierwszy znalazła się w klubie, gdzie prowadzono zajęcia gimnastyczne dla kobiet. O tyle była to niezwykła gimnastyka, że prowadzono ją w bardzo szybkim tempie w rytm muzyki dyskotekowej. Fonda wspomina, że po trzech pierwszych zajęciach miała kłopoty z chodzeniem po schodach. Po tygodniu była już zachwycona tą formą rekreacji i, co najważniejsze, w pełni sprawna stanęła przed kamerą filmową. Oczarowana aerobikiem otworzyła swój fitness klub - FONDA'S STUDIO w Los Angeles. Występując w telewizji, wydając książki i kasety wideo spowodowała, że o ćwiczeniach aerobowych dowiedziały się miliony ludzi. Prekursorką aerobiku w Europie była Sydney Rome, była gwiazda hollywoodzka, modelka magazynu Playboy. Do Polski aerobik dotarł w roku 1981. Pierwszą propagatorką tej formy rekreacji była Hanna Fidusiewicz, niegdyś znana gimnastyczka, absolwentka AWF w Warszawie. To właśnie ona, jako pierwsza Polka ukończyła specjalistyczny kurs aerobiku w Paryżu. Początkowo zaczęła zajęcia prezentować w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. W 1983 roku za zgodą Stołecznego Ośrodka Sportu otworzyła pierwszy w Polsce fitness klub – Fitness Klub "POD SKOCZNIĄ" w Warszawie. Zakres usług klubu nie był szeroki, ograniczał się do zajęć przy muzyce. Mimo to frekwencja była bardzo duża. Wraz z upływem czasu ilość oraz oferta fitness klubów powiększała się. Równolegle z zajęciami przy muzyce oferowano siłownię jako alternatywę ćwiczeń dla mężczyzn, gabinety masażu, sauny suche i parowe oraz różnego rodzaju usługi dodatkowe, takie jak: zakłady fryzjerskie, kawiarnie itp.
 

Tyle historii tytułem wstępu.

A teraz o samym aerobiku kilka słów, słowo pochodzi od słów . z greckiego aér, aéros - powietrze + bíos - życie, to system treningu opartego na intensywnej wymianie tlenowej.
To może nas zaskoczyć i zaciekawić gdyż został on opracowany przez Kennetha Coopera, konsultanta programu sprawnościowego amerykańskich kosmonautów. Wszystkie formy ruchu podczas których zwiększa się wymiana tlenowa w organizmie nazywamy aerobowymi.

Aerobik ma kilka form najpopularniejsze formy  to:

Fat burning – ćwiczenia „spalające tłuszcz“. Ich sekret tkwi w utrzymywaniu tętna na poziomie 120 - 130 uderzeń na minutę. W takt niezbyt szybkiej muzyki wykonuje się bardzo proste, niezbyt męczące ćwiczenia, tworzące nieskomplikowany układ choreograficzny. Trening o umiarkowanej intensywności (bez skoków, wymachów, czy energicznych ruchów).

Low impact aerobik – ćwiczenia, w których bierze udział duża grupa mięśni i w których przynajmniej jedna noga ma cały czas kontakt z podłogą. Są to ćwiczenia o stosunkowo małej intensywności. Tego rodzaju ćwiczenia powstały ze względu na mniejsze ryzyko kontuzji w porównaniu z metodą Hi impact. Ćwiczenia są raczej proste, dostosowane do osób początkujących. Opierają się na tak zwanej pozycji bazowej ciała, czyli lekko ugiętych kolanach i ramionach, wysuniętej do przodu miednicy oraz napiętych mięśniach pośladków i brzucha. Zapobiega to nadmiernemu obciążeniu stawów. Low impact to ćwiczenia idealne dla osób starszych, ociężałych czy nawet kobiet w ciąży.

Step-Step – jest odmianą aerobiku uprawianą z taką samą popularnością przez kobiety i mężczyzn. Jako innowację dla podniesienia intensywności zajęć można wprowadzić lekkie hantle.
    TBC (Total Body Condition) – jedna z odmian aerobiku polegająca na rzeźbieniu mięśni całego ciała. Pozwala w stosunkowo krótkim czasie ukształtować sylwetkę, przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu.

Inne popularne formy wysiłku aerobowego to:

    Marsz
    Pływanie
    Jazda na rowerze

Na zakończenie coś o popularnym joggingu. Jest to  forma truchtu lub biegu w wolnym tempie. Głównym celem joggingu jest poprawa sprawności i wydolności fizycznej i to bez  bez nadmiernego stresu związanego z wysiłkiem. Za  jogging uważa się już bieg z prędkością 7-9 km/h.

Warty jest naszej uwagi.

 

Skorzystano pl.wikipedia.org